Pages

tisdag 9 maj 2006

Arla absurditeter

Idag hade jag ställt klockan på nio men blev väckt av telefonen klockan halv åtta. Det var folktandvården i Karlshamn som undrade om jag ville gå kvar hos dem och om jag ville komma på undersökning.

Allt detta är mycket märkligt.

Inte att de ringer kanske, för jag har varit lat och inte orkat byta sen jag flyttade (för över två år sedan…) men

1. jag var där nyss, känns det som iaf. Hon svarade dock att ”jo fast när du var här sist undersöktes du inte, vilket ju var dumt, för de kunde de ju ha gjort om de hunnit.” Exakt vad gjorde de med mig sist? Enligt min lekmannamässiga bedömning var det just en undersökning. Är dock inte alls insatt i den mycket krångliga tandläkarterminologin så uppenbarligen var det något helt annat jag utsattes för. Känns nästan skrämmande.

2. är det tillåtet att ringa hem till folk halv åtta på morgonen om det inte handlar om liv och död eller åtminstone obotlig sjukdom, brand, rån eller annan katastrof? Kanske det i och för sig är precis vad det handlar om i det här fallet, då jag ju ännu inte förstått vad undersökning innebär. Bävar.

3. när jag berättat att jag ska flytta ner över sommaren får jag en tid i juni. ”Kan du den 14e?” frågar hon mig som hon måste höra är helt frånvarande och långt ifrån tillstymmelsen till kalender och planering. Jag sa ja och då frågar hon om tid, men säger sedan ”Vad god dröj” och kopplar bort mig.

Där sitter jag, invirad i ett täcke klockan halv åtta på morgonen och lyssnar spänt i en död telefonlur i väntan på att en röst ska meddela mig en tid jag inte anser mig behöva. Närmare än så här kommer jag förhoppningsvis aldrig en Kafkatillvaro.

Hon kom tillbaka. Jag ska dit vid tre. Om jag nu alls går. Allt känns mycket märkligt och näst intill overkligt. Jag ska ringa och prata med dem när jag har samlat mig lite, det vill säga en annan dag.

Och det som är märkligast av allt är att jag är klarvaken nu, vilket jag alls inte borde vara med tanke på när jag la mig igår. Väntar spänt på fortsättningen av dagen. Med en sådan här början kan nog allt hända.

5 kommentarer:

Visbollen sa...

Då var det kanske Folktandvården som ringde mitt i Singstar igår...

Fröken K sa...

folktandvården har inte ringt mig på olämpliga tider, men däremot dagens nyheter.
när jag flyttade till norge så hade jag ingen mobil som kunde ta mitt norska nummer, och blev därför uppring på det svenska kortet. det dumma var ju att jag fick betala för det och hade snart inga pengar kvar. så ringde DN några gånger innan jag hann svara. när jag väl svarade så frågade jag på en gång om de ville sälja något (att tillägga att jag var med i nixregistret på den vanliga telefone, då hittar de mobilnumret, åh!) och killen i telefonen sade ja, så jag kontrade med en gång med att jag hade flyttat till norge oc inte var intresserad av nån svensk tidning. innan samlaten bröts hörde jag han säga: "men när är du tillbaka i sverige igen då?"
idiot. och så onödigt, det kostade mig tio spänn. suck.

Cel'Dara sa...

Du anar inte vad spänd jag är på fortsättningen av den här folktandvårdsrysaren! Och jag har precis nu bestämt mig för att inte boka tid (vilket jag borde gjort för ungefär 4 evigheter sen!) förrän du har vart där.. Hehe! >;-)

Fröken K sa...

nädu, nu får du ta och ge mig ett litet tips på hur jag kan ändra så jag också kan få fina blad på toppen av min blog. fast jag ska nog inte ha blad, men ändå. :)
annars? bra?

myrkyr sa...

V - japp. så var det nog. Gör det dock likväl inte giltigt för dem att ringa "mitt i natten" till mig.

K - Hatar telefonförsäljare. http://www.cookwood.com/blogvqj/ Länken är till hon som har gett ut boken jag har. Under Extras osv hittar du en hel del knep. Kolla där först. :-)

C - du borde ta min tid. Sandra som Zandrah typ ;-)

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase