Pages

tisdag 5 september 2006

Nya växter att vattna ihjäl


Idag har varit stora blomsterdagen. Inte mindre än två stora blomsteraffärer har hunnits med och resultatet blev ett helt fyllt fönster av nya växter. Något dyrt, men mycket vackert i mina ögon.

Nu återstår det bara att se hur många av dem som planerar att överleva. Jag försökte verkligen läsa skötselråden och ta de som ansågs vara mest tåliga, men frågan är om de är så tåliga att de överlever min något grymma och sporadiska behandling. Jag antar dock att det är vanligare att de vattnas ihjäl än torkar ut i mitt hem.

Det här med skötselråd är dock svårt. Första växten jag förälskade mig i stod det ”torka ut mellan bevattningstillfällerna” på en infoskylt bredvid men på lappen som satt nedstucken i krukan stod det ”håll den ständigt fuktig”. Av detta drar jag slutsatsen att jag ska behandla den som jag gör med alla andra blommor: ibland massor av vatten regelbundet och ibland inget alls. Det gäller att låta deras växtliv bli lite av ett äventyr – helt regelbunden vattning gör dem nog inte glada. Mer spännande för dem, tror jag, att liksom aldrig riktigt veta när.

Uppenbarligen förknippas jag lite med blommor, i alla fall enligt den nysynska Karin. Jag hoppas det är ett tecken på att mina fingrar nu har blivit lite grönare och att dessa växterna kommer överleva - minst hela vintern i alla fall.

För övrigt har jag förälskat mig i en soffa på Mio idag, vilket är ytterst dumt med tanke på att jag redan äger två. Att L och N nu flyttar får mig att bli sådär inredningssugen och vill ändra på allt här hemma. Får nog dock hålla mig till blommor och en och annan sak att hänga på väggen. I alla fall tills vidare.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, mycket vackert indeed! För mig blev det bara den gamla hederliga murgrönan. Inte så spännande kanske, men ganska trevlig.

myrkyr sa...

Ja murgröna är verkligen vackert, men är en sån växt som är på min dör lätt-lista. Hoppas du har mer grönt i fingrarna än jag så den lever länge :-)

Visbollen sa...

Önskar dig mycket lycka med växterna :) Ser snajsiga ut.
Köpte du ingen köttätande växt?

myrkyr sa...

V - Jo faktiskt en köttätare. Fast en helt liten. Frågan är dock om min lilla dos av fruktflugor räcker för att göda den eller om jag måste MATA den med djur?! Återstår att se.

Teddan sa...

Vackra blommor! Men jo, jag tänker mig nog också dig som en blomsterperson.;)

PS. Vad läskigt...bara genom att se vad du har utanför fönstret på det där kortet vet jag ungefär var i Växjö din lägenhet torde ligga. Haha, har man lokalkännedom eller vad?;)

Anonym sa...

Haha, jag återvänder numera minst en gång per dag ungefär, och inväntar ivrigt dagens inlägg. :D

Jag får önska lycka till med dina gröna vänner då. Själv är jag överlycklig över att äntligen ha upptäckt mina egna gröna fingrar. Satte en avokadokärna i jord för några månader sedan och den lever och mår bra!
Helt otroligt.

myrkyr sa...

Teddan - Tar det som en komplimang det där med blomsterperson :-) Trodde du hade varit hos mig. *funderar* Kanske inte. Har ju inte haft otroligt många klassfester precis. Snarare en eller så... Spännande om det är rätt med din iaktagelse av plats. Kanske bättre att ta irl isf iofs så vi inte röjer min identitet och boende och jag får alla mina fans efter mig och en och annan yxmördare på köpet. *sväljer hårt*

Terese - Åh så roligt :-) både det faktum att du läser min blogg och att du lyckas få advokadosar att gro. Vet vart jag ska vända mig och skrika på hjälp när mina växter ser hängiga ut ;-)

Anonym sa...

hehe..är inte heller så bra på att vattna regelbundet..jag tror på taktiken att ibland är det torka och ibland är det monsunregn..jag lägger även till lite blomnäring ibland när jag vill vara snäll men jag vet inte hur ofta jag ska göra det för att inte övergöda dom..är det lixom lagom m en gång i månaden eller varannan vecka eller mer sällan eller när?? ja det kan man undra!

myrkyr sa...

QoH - Gödning har jag lixom fått för mig att man bara ska ge typ en gång i halvåret, men jag kan ha fel. Har köpt näring men nog aldrig närt dem. Tror helt klart på det där med torka och monsunregn - är ju så det är i verkligheten. ;-)

För övrigt var det länge sedan vi hördes nu, känns det som. Hoppas allt är bra :-) Får ringas snart.

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase