Pages

onsdag 28 februari 2007

Dagens etymologiska fråga

Varifrån kommer uttrycket tjo flöjt egentligen? Är väl inte så värst vanligt förekommande hälsningsfras nu för tiden (och har det någonsin varit?) men ändå.

Min teori är hur som att uttrycket uppkom bland musiker i en orkester.

Typ:
Tjo (på dig) flöjt(spelare)”
Tja (på dig själv) tamburin(spelare)”
osv.

Och som alla(?) vet är ju det betydligt vanligare med flöjtspelare i orkestrar än tamburinslagare och därför överlevde uttrycket tjo flöjt medan tja tamburin försvann ner i graven tillsammans med tamburinspelaren.

Efter en hel dags grubblande ser jag anser jag detta som det enda rimliga. Jag hoppas dock på att få detta verifierat alternativt få veta någons annan teori. Tills motsatsen bevisas tar jag dock min teori för sant.

8 kommentarer:

eric sa...

Lite googlegrävande gav en eventuell konkurrerande teori.

http://www.jannevangman.nu/jrs.html hävdar att författaren J.R. Sundström på 30-talet skrivit ett antal böcker om en "Janne Vängman". En av dessa böcker heter "Tjo flöjt, sa Janne Vängman".

Min teori är därför att Tjo flöjt var något av en catchphrase för denne Janne, och att böckerna pga sin oerhörda popularitet (ett par har enligt IMDB tillochmed filmatiserats) fått fäste i den svenska folksjälen och på så sätt överlevt ända in i vårt älskade 2000-tal.

Du får välja vad du tror på, men jag är i sann vetenskaplig anda till 86% säker på att min teori är mest sann.

myrkyr sa...

E - Ja men vad fick HAN flöjtfan från då? Var denna herr Vängman månne gatumusikant? *hoppfull*

Johannka sa...

Men herregud, det är ju till det här torpet min gamla granne i Timrå alltid åkte. Han har reklam för det bredvid sin brevlåda.
Verkar skitkul där ni, kom till Norrland!

myrkyr sa...

J - Sätter upp norrlandsresa på göra-listan! Och glöm inte att hälsa din granne med ett "Tjo flöjt" när du ser honom nästa gång. =)

Anders Hörbo sa...

Interjektionen "Tjo" borde ju vara en variantform av "tjenare" som i sin tur kommer den gamla signaturen "eder ödmjuke tjänare". Men flöjt förbryllar mig. Kan det vara något hurtigt man kom på under sent 20-tal och tidigt trettiotal tillsammans med "nu blommar löken" eller "hejsan"? Jag ska ta en runda på språkbiblioteket imorgon, och se vad jag kan hitta.

myrkyr sa...

B,A & T - Alla tips välkomnas ödmjukast. Råkar du hitta något om uttrycket "hoppa i galen tunna" när du ändå är på gång så blir jag om möjligt ännu gladare. =)

Matt sa...

Jag å min sida har haft mina funderingar kring uttrycket bråkstake, för att inte tala om knäppgök. Någon gång sa någon dessa ord för första gången. Och på tal om fåglar, det här uttrycket överkörd uggla i garage som svar på frågan om vad det blir för mat. Okej för överkörd uggla, men i garage?

myrkyr sa...

ML - Hm. Massor av kluriga uttryck finns det. Återkommer om jag finner historien bakom ngt av uttrycken. Och det där med ugglan har jag ens aldrig hört.

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase