Pages

tisdag 23 december 2008

att färdas

För ungefär tusen år sedan var jag en flitig inloggare på Helgon. På min presentation skrev jag då en gillar- och ogillarlista. En av mina gillarsaker ansåg jag vara att färdas.

Frasen att färdas slumpmässigt intryckt mellan vänner och slöjd. Hur tänkte jag då?

Jag tänkte nog inte på det som skulle komma att bli mina dagliga bussresor fram och tillbaka till jobbet och heller inte den bussresa jag har genomlidit idag med fullproppad buss bestående av svettiga och stressiga julresenärer som alla är överpackade med klappar och resväskor.

Troligtvis hade jag en romantisk bild av en långfärd utan förseningar, byten, andra resenärer och framförallt helt utan tider att passa. En sjumilafärd i bekvämt fordon till ett vackert resmål där det ska hända roligheter, typ. Med andra ord så borde jag ha skrivit ”att långfärdas ensam med ett mål jag inte har brått till men som jag ändå har sjukt höga förväntningar på – som införlivas.” eller något i den stilen.

Kanske ännu hellre: ”att komma fram – hel, ren och utvilad medan någon annan bär på bagaget”.

Någonting har hänt hur som. Antingen har jag blivit gammal och bekväm eller helt enkelt sjukt resvan. Ska nog logga in på Helgon och radera illusionen innan jag lurar någon annan eller ännu värre mig själv.

0 kommentarer:

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase