Pages

onsdag 26 april 2006

En smula elände

Ronnebys stadsbibliotek har börjat med en underbar tjänst som heter bokväljaren, där de tipsar om böcker man bör gilla efter att man har fyllt i vad man vill att den ska beröra för ämnen. Det finns massor att välja på och även underrubriker till varje ”intresseområde”. Som den positiva varelse jag är valde jag kategorin ”problem” och fick möjlighet att kryssa i eller ur följande underämnen:

Klurade helt länge på hur en bok kan innehålla problem men inte elände. Ska det vara en bok om mobbning men ur en positiv synvinkel? Fast då stämmer det ju inte att det är ett problem. Förvirrande.

Hur som. Efter att ha kryssat i lättläst, svenska som originalspråk samt just elände fick jag enbart en träff men dock en bok som verkar vara riktigt rafflande. Plötsligt insåg jag vad ett eländigt liv innebär och ingredienserna för en bok som enbart skildrar elände med för den delen. Ska läsas och njutas av när tid ges.

6 kommentarer:

Visbollen sa...

Såg att man kunde fylla i "rotlöshet". Handlar det månne om växter?

Anonym sa...

Det låter som en lysande tjänst! Jag måste prova. Men jag ska söka efter solskenshistorier som utspelar sig i rymden (jag har just druckit öl, men jag kanske hade kommit på detta ändå).

Cel'Dara sa...

Fast den var faktiskt ganska bra den där bokväljaren. Den valde ut flera stycken som jag redan läst. :-) Men å andra sidan så hade jag ju kryssat i nästan alla rutorna känns de som. Så det var kanske mer tur än skicklighet... Eller nåt. Men jag är ändå lite impad! :-)

myrkyr sa...

V - vet inte. Du får väl kryssa för och se om du får någon spännande florabok :-)

R - ja prova prova! Är faktiskt helt bra!

C - Som jag sa till R, tror nog den faktiskt är helt bra och det kan ju vara kul att kryssa i ngt man vanligtvis inte läser oxå. :-) Ligger sparad bland mina favoriter nu iaf.

Anonym sa...

Jag har den också bland mina favoriter nu... :o) Jag har bara inte tid att läsa böckerna den rekommenderar mig, men det är skoj att testa olika alternativ och se vad det kan bli av det. Mårten valde "humor" och "psykiska sjukdomar" och fick upp en skrift om dialekter i Blekinge!!

myrkyr sa...

*skrattar* Ja jag säger då det... Humoristisk är den säkert enl många men frågan är vart de psykiska sjukdomarna kommer in - att vi blekingar har dem eller att man får dem genom att lyssna på oss för länge...

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase