Pages

lördag 8 april 2006

Stennostalgi

Jag var där med min familj när jag var liten och hann inte stanna länge – fick slita åt mig några nävar sten på måfå och utan eftertanke. Flera år senare hittade jag åter dit, till min ljuvliga stenstrand på Gotland. Den gången fick jag stanna längre men inte länge nog.
Jag känner att jag vill dit igen – snart.

Det fanns en tid då jag hade en passion för stenar och släpade hem tonvis. Målmedvetet sökte jag de rätta stenarna och sörjde de som behövdes lämnas kvar. Den är nu utbytt mot en passion att släpa hem böcker, men likväl hade jag velat sitta på den där stranden igen och klappa stenar och höra vattnets kluckande.

Eller är det bara sommar jag behöver. Sol.
Och att få återuppleva stunder då jag skrattade.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men! Du skrattade ju klockan fyra på morgonen!? *oförstående*

myrkyr sa...

Ja men unnar du mig inte att skratta mer än en gång i livet? Återupplever gärna flera stunder och då kan nattens skratt vid fyrasnåret gärna oxå få vara med på listan. Och så stenstrandsskrattet (och en hel bunt till).

Visbollen sa...

Vi får väl åka dit då och plocka sten och lyssna på vågor *ler väldigt ljuvt*. Då kan man göra som de gamla grekerna; fylla munnen med sten och samtidigt försöka överrösta vågornas sång i hopp om att bli en bättre talare.

Anonym sa...

Vilka härliga bilder... jag längtar också tillbaka till Gotland. Jag har nog förresten en stensamling hemma hos mina föräldrar, men den är inte därifrån.

myrkyr sa...

Bäste visboll - låter som ett mycket givande semesternöje att soppa munnen full med sten tillsammans med dig. Kanske att jag lär mig prata rikssvenska på köpet så även de norr om Småland förstår vad jag säger efter en sådan kur. *hoppfull* Boka biljetter så drar vi. Gärna denna veckan så jag slipper plugga.

Rebecka - Alla bör ha en stensamling hemma, åtminstone en liten för de skadar inte utan bara förgyller. Du behöver inte söka hjälp förrän samlingen överstiger femtion kilo.

Visbollen sa...

Det måste vara det absolut bästa semesternöjet man kan tänka sig. Det är ju dessutom ett bra syfte med det hela också. Både du och jag behöver kanske öva på rikssvenskan *tror* *bokar biljetter där allt ingår*

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase