Pages

fredag 5 maj 2006

Dagens ros

Idag fick jag äran att gå på en intressant temadag om mångfald. Jag valde att tillsammans med några medkumpaner smita en stund innan det slutade och med mig i flykten tog jag en kopp ljummet kaffe och dubbla portioner prinsesstårta.

Plus rosen.

Dessutom hade jag inte mod att själv ta portion två utan flera veckors hets mot M angående hennes ”mjäkighet” gav äntligen utdelning och hon armbågade sig fram och tog åt mig.

Plus rosen.

Det var omöjligt att både äta tårta på papptallrik och dricka kaffe ur ranglig mugg samtidigt som jag skulle gå och leda en cykel. E fick därför bli cykelansvarig (fast han gruffade lite om att han kände sig omanlig och uttittad när han ledde en damcykel) och M kaffehållar-ansvarig. Kände mig galet uppassad och nöjd med tillvaron där jag gick och smaskade prinsesstårta mitt på stan och solen lös och jag glömde helt bort att det var lite av ett svek och att man inte ska njuta för mycket av saker man snott.

Så kom straffet. Jag stoppade in hela stöldgodset till ros i munnen på en gång och det blev för mycket av det goda. Marsipan i lagom dos är okej men där gick någon form av gräns för mig. Att de andra skrattade åt mitt febrila tuggande gjorde inte saken bättre. Eller att kaffet, som jag tänkte skölja ner med, helt hade kallnat - solstrålarna till trots.

Och ja, jag skäms lite för jag utnyttjade situationen och roffade åt mig, men svenskarna beskrevs som lite fega idag och då var jag liksom tvungen att svulla för att motbevisa. Och jag borde kanske ha tackat de som stod för kalaset, men det är ju också typiskt svenskt och är jag osvensk med det första bör jag väl vara konsekvent?

Så dagens lärdom är följande: är mat gratis så ta tills du skäms (och då skickar du någon annan att ta ännu lite mer) men det som ser godast ut behöver inte vara det och råkar du få marsipanrosen så dela den med någon annan, för den svenska lagomheten är uppenbarligen bäst trots allt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Märk hur väl den rosa marsipanrosen i Sandra mun matchar med hennes outfit... Detta är en utomordentlig modeblogg!

myrkyr sa...

Lisa - Är det möjligen dessutom ditt finger som pekar på mig på bilden? Kanske du såg modepotensialen redan där och vile peka ut lite extra?

Dessutom lite osvenskt att peka på folk. Pluspoäng. Fast det kanske inte är på mig utan på rosen du pekar?

Om det nu är du.

Anonym sa...

har du gått och blivit lite av en moraltant på äldre dar? eller är det bara din klokhet som lyser igenom dagen til ära?

jag e iaf inte lessen över att jag missa prinsesstårtan, har aldrig känt mig hemma på just tårtor gjorda på prinsessor. så eg kan man säga att d va min bit du tog kanske...så slipper du skämmas oxå!

Anonym sa...

*skrattar* Fast idag har jag haft kluvna känslor angående min osvenskhet - var det någon som såg att jag tog marsipanrosen? De måste i såna fall ha tänkt att: Fy fan vilket sätt, att ha mage o snika te sig rosen!!! Men jag är ändå glad att jag gjorde det - det var liksom lite upp till bevis :) *nöjd och belåten*

Vad gäller fingret på bilden så tror jag bestämt att det är jag, för jag minns att jag stod på den sidan om dig ;) Och ja, tanken slog mig med att den sargade rosen matchade dig i övrigt. Rosen var helt enkelt menad att hamna i dina käkar bejb. Om nu det var någon som såg att jag tog rosen o svor åt mig så hade de definitivt INTE svurit åt mig om de hade sett vilket ändamål jag tog den för!! Så det så!!

myrkyr sa...

S - nja, det där med moraltant får vi nog baske mig reda ut. Kan det vara så?! Hjälp. Fast du vet, lika väl som jag att jag ju har mina stunder av omoral - kanske detta bara är ett desperat försök till vacker och trevlig fasad?

M - Det var bra gjort, bejb. Ska inte kalla dig mjäkig mer - inte på minst en vecka iaf ;-) Och som vi tidigare sagt, så kan det nog behövas någon med ett hjärta och leende i gänget.

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase