Pages

torsdag 22 juni 2006

Midsommar

Imorgon är det midsommar. Personligen har jag aldrig varit mycket för traditioner och har därför lite svårt att förstå de som uttalar midsommar med ett mjuggleende och något drömskt i blicken. Vad är det som är så speciellt?

Att skutta runt en blomsterklädd fallossymbol och leka groda?
Att äta rutten sill och ynkliga potatis som oftast har skalet på och som kräver åtskilliga snapsar för att skölja ner?
Att huttra i sommarkläderna och förbanna regndropparna som allt som oftast kommer när man är ett med naturen och långt ifrån stugvärmen?

Visst, det kan vara fiolmusiken och folkdräkterna också, men de är ju en mindre förekommande företeelse numer, i alla fall utanför Dalarnas landskapsgränser.

Nåväl. Antagligen är det bara jag som är tråkig och bitter och inte har vett att förstå att midsommar är något mycket större än en helt vanlig dag. Och oavsett era bakomliggande orsaker att fira så hoppas jag hur som att ni får en trevlig dag och kväll imorgon. Själv ska jag jobba och är minst lika glad för det. Alles is gut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mjuggleende??? Jag trodde att det hette "smuggleende"?! ;-)

Visbollen sa...

*håller med* Har aldrig förstått det där med midsommar och ändå bor jag mitt i smeten på Sveriges andra största ö. Kanske detta (inkluderat alla fulla dreggiga turister som äcklar sig) har medfört denna släng av bitterhet inför denna helg.

Anonym sa...

men folkdräkter dyker väl upp lite då och då? titta på teve när det är centerstämma, eller åk till halland och gå på bondbröllop (alla tar på sig det bästa dom har, vilket i de trakterna betyder folkdräkt)

myrkyr sa...

A - dags att plocka fram SAOL tror jag allt ;-) Le i mjugg kan man allt och frågar du mig kan man även sova i mjugg - iaf om de andra tittar på film. Smugg har jag däremot inte hört talas om men lite nysvenska sitter ju sällan fel :-)

H - Har ingen erfarenhet av Halland mer än en kort mentordejt och hon bar ingen folkdräkt. Uppenbarligen var de t således inget storslaget möte. :-/ Har heller inte besökt vare sig centerstämmor eller bondbröllop men jag lovar att hålla ögonen öppna och beskåda klädslen om jag blir bjuden.

M - Någon teroi om varför? Och festas det mycket så det blir många gånger om året? Röstar för att du oxå skaffar vristbollar nu hur som. ;-)

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase