Pages

lördag 12 augusti 2006

Baka kaka

Mellan mitt hus och där sockerbagaren eventuellt bodde, bor D. Ikväll hälsade jag på för den passande aktiviteten storbak på experimentell väg. Detta innebar bland annat att blanda två recept och jag blev anförtrodd att stå för matematiken.

2 dl + 1,5 dl socker är inget svårt.
¾ dl + ¾ dl är betydligt svårare.
Äntligen fick jag användning för min matte C från gymnasiet. (OBS! Djup ironi. Det förstår vem som helst att den aldrig kommer att vara till nytta för någon.)

Samtliga experiment lyckades och jag kan även inatt gå till sängs mätt och belåten med magen full av muffinsmet och en och annan kaka. D och A (som kom hem när jag nästan skulle gå) fick dessutom äran att höra en och annan underbar godnattsaga. Ännu två som jag har fått att falla för Aston.

2 kommentarer:

Anders Marzi Tornblad sa...

Det är otroligt få som verkligen har nytta av matte utöver det man lär sig i typ sjunde klass - oväntat få, kanske mattelärare kan tycka. Matematiken på gymnasiet (redan från A-nivå) är egentligen bara till nytta för den lilla procent av befolkningen som tänker syssla med mer avancerade saker än plus och minus... Lite märkligt att alla förväntas veta hur derivator och differentialekvationer funkar.

myrkyr sa...

TS - skulle haft med dig som matematiker ist ;-) Jag kom fram till samma resultat men räknade ut det på ett helt annat sätt.

SMA - Redan i mellanstadiet ifrågasatte jag matten. Anser dock att även lite procenträkning kan behövas (när det är rea) men där går gränsen.

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase