Pages

lördag 9 september 2006

Ett litet steg fram och så en tusenmilafärd tillbaka

Idag råkade jag se en gammal kärlek på stan, shoppandes med sin nya kärlek. Han såg mig men låtsades inte känna igen mig. Och jag bara log. Det var ju så pass många år sedan nu och en så kort historia att det liksom inte går att gråta över, kanske gick det knappt ens att göra då när jag var mitt i. Men nostalgisk blev jag, det kunde inte hjälpas.

Det är lätt att försjunka i de där illusionerna över hur livet hade blivit om allt hade blivit annorlunda, att se mig själv med andra män, andra vänner, på andra platser. Det är lätt att inbilla sig att det hade blivit bättre fast jag vet att det troligtvis inte är så.

Bortsett från att fabulera ihop parallella liv till det jag faktiskt lever har jag idag spelat datorspel och ätit godis. Mönster är uppenbarligen lite svårare att bryta än jag tänkt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

hehe godis och spel låter ju kul.

finns väl ingen anledning att tänkta tillbaka på vilka vägar man tar. det hade troligtvis resulterat i någorlunda exakt samma historia, kanske tidigare och senare i livet. snurr snurr :)

myrkyr sa...

AL - Nä jag vet att det inte är så stor mening med det, men å andra sidan är det mycket man sysselsätter sig med som saknar mening. Godis och spel tex. ;-)

Och jag är inte helt säker på att jag håller med om det där snurr-tänket. Det finns många vägval jag har gjort som har satt mig där jag är nu - andra val och jag hade omöjligt varit här nu och troligtvis blivit något helt annat än bibliotekarie. Vissa saker går det säkert inte att komma ifrån men mycket är valbart - iaf i min värld.

myrkyr sa...

MX - Det är du som har blivit tokig alternativt blogger som blivit tokig. I min värld finns inte handlingar i stil med att ångra och plocka bort. Lagt kort ligger, baske mig! Iaf i bloggsammanhang. Vilka saknas i din värld - gamla eller nya eller några som alls inte skrivits? Ska ju vara en per dag så det lär vara lätt att se.

Anders Marzi Tornblad sa...

Det finns inga val. Livet är linjärt. Det är först i efterhand som de andra möjligheternas illusion uppstår...

myrkyr sa...

SMA - Inte säker på att jag håller med men jag ska klura lite på det där.

Anders Marzi Tornblad sa...

Hade andra val på något sätt blivit gjorda, vore det inte du som gjort valen, utan då hade det varit någon helt annan som i efterhand haft helt andra erfarenheter att spinna illusioner av möjligheter runt. ;)

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase