Pages

tisdag 12 september 2006

Råd att minnas

Det här med gamla husmorsknep har alltid fascinerat mig. Var gång jag har stått där med en märklig fläck på tröjan eller vissna blommor har jag önskat att jag kunde lite mer sånt.

Idag skulle jag ha pluggat och städat hela dagen. Därför valde jag att komma på att jag faktiskt äger en gigantisk bok full av just gamla och nya tips och råd. Gjorde det till en legitim handling genom att intala mig att städningen skulle gå lättare när jag väl hade läst alla råden.

Mirakelboken heter Goda råd för alla av Nina Yunkers. Jag kom alls inte långt för varje sida i denna ljuvliga bok får mig att häpna. Några smakprov:

”Avslagen champagne får ny kolsyra när man lägger ett russin i flaskan.”
Va?! Hur då? Mina kemikunskaper är förvisso väldigt begränsade men detta låter som ren magi för mig. Fungerar det även med läsk? Och min främsta fråga är givetvis: hur kom någon på det? Satt denna någon och sörplade lite avslagen champagne direkt ur flaskan en torsdagskväll samtidigt som några russin inmundigades? Och så vips ramlade ett russin ner i flaskan och skumpan blev som ny? Eller skedde allt efter noggranna experiment? Hur många frukter och annan mat hade kastats ner i flaskan innan väl russinet gav den åtråvärda effekten?

”Enkla och billiga cocktailtilltugg gör man av strimlade potatisskal som bryns i ugn och saltas.”
Gäller nog att hålla käft inför gästerna om vad det egentligen är de tuggar på. Känns lagom glamoröst med potatisskal och är man inte ens så rik att man kan köpa hem lite chips, ska man verkligen fylla lägenheten med cocktailgäster och sedan enbart bjuda på lite krispiga potatisskal? Antar att det är på sådana fester som åtminstone alkoholen bör bjudas på för att man inte ska framstå för allt för snål.

Det som är mest fantastiskt är att jag bara har kommit några sidor in i boken. Jag kommer vara helt sprängfylld med tips innan året är slut. Många saker måste dock testas innan jag helt tror på det. Så fort jag kommer över en flaska avslagen champagne kommer russintestet att prioriteras. Känns tryggt att veta att en skvätt champagne, ett russin och lite potatisskal kan hur som rädda vilken halvtråkig kväll som helst.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk dig en verkligt sen kväll - alla är lite på lyran och någon upptäcker att champagnen är avslagen. I vredesmod kastar man ett russin i flaskan varpå den bubblar som en gejser. Inte konstigt alls!

Jag har en svårare: Aztekerna brukade berusa sig genom att föra upp jästa frukter i anus. Hur kom de på det?

Anonym sa...

Min mamma har också den boken, men jag tror inte hon använder den. Jag har kollat lite i den för länge sedan, men jag minns inga roliga knep. Jag får ta en titt nästa gång jag hälsar på föräldrarna... :)

myrkyr sa...

M - Scenariot verkar troligt. Är kanske för att jag själv så sällan dricker skumpa och äter russin som jag inte förstod direkt att lite vredesmod borde vara med oxå.

Det där med frukten är en gåta. Lite i stil med forna tiders preventivmedel bestående av krokodilskit och sur mjölk som Eric läste om under vår detoxvecka. http://topp5.blogspot.com/2006/08/topp-5-detoxdagar-dag-3.html Kanske är det bara vi som är pryda nu för tiden? Var kanske vanligare förr att ett och annat slank in när man inte hade fickor på kläderna att stoppa sina tillhörigheter i? Fast jag skulle ju förvisso inte ha jäst frukt i fickan heller. *funderar vidare*

R - Då började du inte från början i boken, det var där smaskigheterna fanns. Finns iofs säkert fler, har ju inte läst så långt än.

eric sa...

Eller så fanns det helt enkelt en kultur i aztekvärlden att lite då och då stoppa upp saker i ändan. Inget konstigt med det, iaf inte konstigare än att skära upp bysten och fylla på med silikon.

Fram för mer saker i arslet! Mer rövkultur åt folket!
osv.

myrkyr sa...

Amen.

myrkyr sa...

MX - isåfall tycker jag allt att du ska azteken under uppsikt. Lägg gärna fram lite jäst frukt och se om den under mystiska omständigheter försvinner. Att undersöka vart den isåfall har tagit vägen är kanske dock att gå för långt.

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase