Pages

tisdag 28 november 2006

Nya bibliotekariedoften?

Jag som trodde att jag redan hade hittat världens mest onödiga pryl när jag tidigare i år snubblade över bananhängaren, men så läste jag på Hemfeber igår och hittade parfymen som luktar gammal bok.

Jösses.

Visst, det är något speciellt med doften av gamla böcker, även om jag under studiebesöket på Bernadottepalatset tyckte att de gamla kungaböckerna inte luktade något vidare. Och jag har svårt att se att en bibliotekarie som luktar gammal bok ökar utlåningsstatistiken hos användarna. Men vad vet jag? Kanske nästa steg i allt marknadsföringssnack?

När mamma ringde häromdagen och frågade vad jag önskar mig i julklapp svarade jag att min önskelista än så länge var helt tom. Jag trodde mig redan ha allt. Nu vet jag bättre. På juldagen, när det ju är brukligt att mingla på puben i hemstaden och berätta för alla vad man gör nu, ska jag dofta av marockanska läderband, slitet tyg och ett uns träpolish, och det kommer att räcka. En doft säger kanske mer än alla de där meningslösa orden.

Smakar det så kostar det dock. Funderar om det finns någon budgetlösning? Kanske fungerar det lika bra att gno sig lite med någon gammal bok på valda ställen, alternativt bära runt på en bok i fickan. Får experimentera känner jag.


Bilden är snodd från Hemfeber.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst - jag gillar också den där speciella doften av antikvariat och gammal bibliotekskällare, men jag tror inte att dekokt på Codex Argenteus riktigt skulle ge den där lilla extra touch som behövs för att jag (om jag vore singel) skulle titta extra noga efter en tjej på krogen. =)

myrkyr sa...

SMA - Nje. Känns som doften kan vara okej på böcker, men människor som stinker bok vet jag inte heller om jag går igång på direkt ;-)

L - Gillar nog oxå mest nytt. Och sen är jag lite osäker på just marockanskt läderband... Har inga sånna i samlingen, vad jag vet.

Anonym sa...

Hehe... "Människor som stinker böcker" - får mig att tänka på en äldre vildvuxet skäggig gentleman med gulaktig hy och flaskbottnar till glasögon som sitter i en inpyrd liten ungkarlslägenhet med större totalvolym böcker än möbler... Eller rättare sagt mer böcker än luft...

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase