Pages

onsdag 22 november 2006

Överraskningspresent

När jag gick ut för att kasta tidningar i soprummet hittade jag en kastad CD-spelare som låg och skräpade bredvid en trasig vas och en rätt så snygg kaffeburk i plåt. Det vill säga en sån där liten. Eller liten och liten nu när man är bortskämd med mp3-spelare, men ändå. Ingen stereo alltså.

Först tänkte jag: Det finns minst en orsak till varför den är slängd. Slängd = inte fungerar.

Sen tänkte jag: Ibland kastar folk saker bara för att de tröttnar eller får något bättre, snabbare och snyggare eller för att de inte överlever med någon liten skavank som jag själv klassar som mindre viktig. Alla är inte som jag utan kastar saker då och då.

Så jag tog den. Under tröjan*

Det var till och med batteri i fast inga hörlurar och ingen CD. Valde en av de jag värdesätter minst i min skivsamling och höll andan.

Och den funkade! Det låter i och för sig som om CD-spelaren håller på att äta upp skivan, så jag får ha volymen rätt högt för att kunna höra musiken för allt tugget, men ändå! Helt gratis! Och skivan verkar inte ha tagit stryk av nafsandet.

Senast i förra veckan tjurade jag över att jag inte ägde någon. Köpte ju mp3-spelare för ett tag sen och då känns det som ett steg tillbaka att köpa CD-spelare för den är ju så stor. Men förra veckan ville jag lyssna på ljudbok i sängen och min stereo har ju en egen fri vilja och accepterar bara suffle, vilket är okej på musikskivor men blir lite märkligt på en inläsning av en bok. Och att lägga över CD på mp3 tar för lång tid och tar för mycket plats när man bara vill spontanlyssna lite. Så där låg jag och tjurade och önskade och TA DA!

Ska lägga hela kvällen på att önska både det ena och det andra. Fortsättning följer om eventuell utdelning.


* Jag ville inte att någon skulle se att jag hade tagit den för jag har läst att det är likvärdigt med snatteri att ta ur soprum även om jag inte anser att det bör vara det. Är ju saker som ändå ska slängas och förstöras. Tar ju den inte från någon. Men, men. Den svenska lagen får andra diskutera i sina bloggar och om någon blir upprörd över att jag är kriminell så ber jag om ursäkt men hävdar likväl bestämt att det finns grövre brott. Kommer på minst tre ens utan att fundera. Så.

8 kommentarer:

eric sa...

Dumpster diver :)

Du inser att en helt giltig anledning att kasta en cdspelare även vore att någon gjort något sjukt äckligt med den som vid blotta tanken fått den forne ägaren att ta på sig fyra lager vantar, bära ner den till sopstället och sedan kasta den tillsammans med de tre yttersta lagren vantar va?

Jag kan komma på minst tre så pass äckliga grejjer utan att fundera. Så.

myrkyr sa...

E - Jag behövde inte dyka. Bara böja knäna lite.

Och så bevis på att den inte utsatts för något äckligt:
1. Det fjärde paret vantar låg inte någonstans i hela soprummet. Tittade mig ändå omkring rätt noga.
2. Den såg ren ut och klibbade inte någon stans.

OBS! Följande anekdot ur mitt galna liv kan upplevas som stötande. Läs på egen risk. Fick själv lite men av händelsen som kommer beskrivas. Fråntar mig allt ansvar för eventuella reaktioner.

Och om den varit med om något äckligt så vet jag det ändå inte och då låtsas jag hellre att så inte är fallet. Dessutom fick jag en kinderäggskrabba av två kill"kompisar" för några år sedan och efter att ha haft den som maskot ett tag fick jag reda på att båda hade ollat den utan att veta att den andre oxå gjort det eller att jag skulle få den senare. Var således inte till min ära. Jag är med andra ord härdad och van vid sjuka beteenden och äckel. Så.

Anonym sa...

varför inte bara ladda ner ljudböckerna från nätet? och nu skriver du för långt igen. orkade läsa max två stycken.

myrkyr sa...

A - Jo sånt händer oxå att jag gör men då ska de likväl tankas över till datorn och sen mp3n för att sen direkt raderas och det finns inte plats för mer än typ två CD-skivor samtidigt ändå. Men det är ett litet problem egentligen. Lyssnar ändå mest när jag sitter vid datorn.

Ang längden - jag vet. Vissa klagar dock när jag skriver helt kort oxå och jag tänkte kompensera längden med att jag publicerade tidigt så du hade hela långa eftermiddagen OCH kvällen OCH natten på dig att läsa i etapper.

Och nu blev det ett långt svar oxå så vi får väl se om du ger dig tid att ens läsa igenom detta. ;-)

Anonym sa...

skaffa en mp3-spelare med större minne och voila! problem solved.

myrkyr sa...

A - Betalar du? *ler sött och försöker fladdra lite med ögonfransarna*

Anonym sa...

du får hora för pengarna som alla andra. alternativt stjäla dem. same same but different.

myrkyr sa...

A - Äh

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase