Pages

fredag 8 december 2006

Göra ogjort

Jag vet typ det absolut grundläggande vad gäller datorer och har därför blivit familjens utnämnda datorexpert som de tror kan lösa allt bara de ringer och säger att det inte fungerar, utan att egentligen veta själva vad som egentligen är fel. För någon vecka sedan ringde min syster när de inte fick igång bredbandet hos sig och nu igår ringde min bror mig gång på gång. Problem: det strulade att koppla upp hans xbox 360 mot nätet. Och så var det nåt med nåt trådlöst nätverk också.

Och jag har ingen aning om vad som är fel. Framförallt inte så här på tio mils avstånd och troligtvis hade jag inte ens klarat av att lösa det på plats.

Jag försökte guida honom per telefon igår och gav honom stränga order om att inte trixa med datorinställningarna på egen hand. Han lovade och idag ringde min mamma förtvivlat och sa att Internet inte längre funkar så nu ska jag via telefon göra allt ogjort samt eventuellt rätta till något som bror kan ha lyckats ställa till med efter att vi la på luren för sista gången igår.

Här med lovar jag mig själv att aldrig aldrig någonsin ta telefonjobb som support för nåt datorföretag eller bredbandsbolag. Har galet stor erfarenhet men tror inte att min kunskap är värd att ge mig pengar för och frustrationen att inte kunna hjälpa lever jag gärna utan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har också en bror (i samma stad som din) som allt som oftast (ska det verkligen särskrivas nu för tiden?!?) ringer och ber om hjälp med ettorna och nollorna. Oftast är hans dator i det skicket att jag åtminstone kan fjärrstyra den via MSN Messengers "Begär fjärrhjälp"-funktion, men ibland har det faktiskt hänt att jag kastat mig i bilen och kört väg 29 hela vägen "hem" för att fixa saker och ting... Det har alltid blivit lite middag och lite tid med mamma och pappa också då, men ändå...

Förresten har jag efter åtta års IT-jobb slutat att försöka förstå mig på datorer; det går helt enkelt inte!

myrkyr sa...

Ang särskrivning: ingen aning. Tror man kan använda båda precis som både iallafall och i alla fall och i går och igår, men jag är inte helt säker och orkar inte leta upp svaret.

Ang fjärrhjälp: Japp har själv testat och det är oftast bra. Hjälper dock inte när problemet är att bredbandet inte fungerar ;-) Lite som att telia vill att man ringer om telefonen slutar funka. :-)

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase