Pages

torsdag 28 december 2006

Nästan gammal nog

När jag handlade på Systemet i Karlshamn slapp jag för första gången i mitt liv visa leg där. Bortförklarade hela incidenten med att hon i kassan faktiskt var jämgammal med mig och troligtvis kände igen mig.

Och så idag var det dags igen, fast i Växjö där ingen vet vem jag är och jag känner ingen, i alla fall inte bland Systemetpersonalen. Jag stod och kramade körkortet i vänstra fickan för att slippa sinka kön genom att behöva leta i väskan för jag vet att jag alltid, alltid får visa.

Men så sa han inget alls! Behandlade mig som vilken tjugoplusperson som helst och jag blev helt nervös och fumlig för att han inte frågade. Flackade lite med blicken och darrade till och med på handen när jag fick tillbaka växeln och insåg att nu, i detta ögonblick, ser jag äntligen ut att vara över tjugo.

Och då frågar han. När jag stoppar ner växeln i fickan. Om han kan få se legitimation ”när vi ändå är igång”. Märkligt. Jag lär vara den enda i historien som fått visa leg efter att köpet redan är igenom och jag står och plockar ner flaskorna. Antar att det var min plötsliga nervositet som fick honom att tro att jag plötsligt var mer än fem år yngre än jag är.

Så i fortsättningen ska jag alltid verka lätt nervös när jag är på Systemet. Uppenbarligen en lätt metod för att känna sig yngre än man egentligen är.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Första gången jag handlade på systemet, på min 20-årsdag, såg jag fram emot att visa leg, men det behövde jag till min stora förtret inte göra. Tjejen i kassan hade gått i en parallellklass. Mycket retligt.

myrkyr sa...

SMA - Förstår det. Men du fick visa efter det iaf eller?

L - Du får ha med i beräkningen att jag är några år äldre än du och därför är så pass gammal att jag tycker att det är fascinerande att få visa lägg på 18- och 20-årsgränser. Fast det är ju iofs inte så kul att bli behandlad som "lilla vän" hela tiden heller.

Anonym sa...

Jag har fått visa leg tills jag var omkring 28-29. Nu för tiden är jag ganska sällan på bolaget, men jag ser väl såpass sliten ut att det inte är någon tvekan längre. =)

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase