Pages

lördag 11 februari 2006

Dålig förlorare

Igår firades min födelsedag (fyller eg. imorgon) i goda vänners lag med bland annat ett uppbyggligt parti Flaggspectrum, dvs. att redogöra för länders flagga, huvudstäder samt plats på kartan. Vi insåg väl ganska snabbt att vi alla sög ganska kraftigt på geografi och att det finns galet många länder i världen.

Spelet ledde mest till en stigande irritation hos mig. De få länder jag ansåg mig kunna var fel. Det finns uppenbarligen mer än ett land som har mer eller mindre samma flaggor – bara lite skillnad på ordningen på färgerna – eller ännu värre, bara nyans- eller storleksskillnad.

Frågorna är många: Går det någon form av trend bland flaggskaparna om vilka färger som är mest ”inne”? De nya länderna som tillkommer – varifrån får de sin flagga? Vilka är flaggskaparna? Kan man utbilda sig till det och hur är i så fall arbetsmarknaden idag? Och framförallt – vad ska man alls med en flagga till?

Vi tänkte köra först till hundra poäng. Vi gav upp runt femton, dvs. när en av oss hade nått så långt och jag tänker inte nämna vem det var för vinsten byggde på flyt i vilka flaggor som kom upp och inte enbart kunskap. Så det så.


Vart tog kreativiteten och nyskapandet vägen här, till exempel?

1 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är upprörande. Här sitter man inne på MASSOR av flagg- och geografikunskap och får ingen som helst cred för det! Söta Sandra, nästa gång hoppas jag du får länder som Slovakien, Ungern eller kanske Belgien så att även du kan ta del av "flytet". Ett 'Lycka till' kan du nog behöva! (Muuahahaha)

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase