Pages

torsdag 28 september 2006

Knepig matematik

De senaste två veckorna har jag fått subventionerat pris av samhället. Det började med den där latten jag fick gratis förrförra veckan. För att göra historien kort tog servitrisen bara betalt för baguetten och inget för latten. Jag påpekade ändå att jag skulle ha en latte också när jag fick tillbaka för mycket i växel och allt jag fick till svar var ”Ja, jag vet” och då är ju inte jag den som ställer till med en stor scen om hon nu vill bjussa.

Jag trodde att det var en sån där engångsföreteelse men icke. På bokmässan såldes tidskrifter billigt. Köpte två för det sammanlagda priset av trettio riksdaler. Jag lämnade fram hundra och fick nittio istället för sjuttio tillbaka. Jag kan i och för sig erkänna att jag var lite ful där för jag såg det och egentligen tror jag att tidningsförsäljerskan också såg det för hon ryckte liksom till när hon sträckte över pengarna till mig, men jag rättfärdigar mitt beteende med det – att hon ju såg och hade möjlighet att rätta till. Och de tjänade nog ändå så det räckte för det var många som köpte och jag tänkte att jag fick passa på för det är sånt som aldrig händer.

Men så i samma veva handlade jag kvällsmat i en affär i Göteborg och kassörskan sa ”fem kronor tillbaka” och ur den där maskinen trillar det två och ja, enligt kvittot skulle jag bara haft en. Även denna gång log jag bara stort och behöll vinsten.

Och så på McDonalds nu i dagarna så beställde jag två cheesare, en liten cola och paj vilket kostar tio kronor styck. Först säger hon fyrtio men sen slår hon lite på kassan när hon kommer tillbaka med mina grejer och då säger hon plötsligt trettiofem istället.

Så nu sitter jag här och funderar vad jag ska göra med de femtio kronor som jag allt som allt har fått och bävar lite för att samhället kanske ger igen nästa vecka och kör med överpriser istället. Märker jag att jag blir snuvad på minsta lilla krona tänker jag hur som köra med köpstopp ett bra tag till trenden kanske vänder igen.

Fast tills vidare ska jag nog passa på att shoppa, samt skicka in det där klagomålet till SJ om att vi fastnade i Värnamo i evigheter på hemvägen från Göteborg. Fast jag misstänker starkt att det är just där trenden kommer vända – den biten av samhället ger ju en sällan för många kronor tillbaka.

2 kommentarer:

Anders Marzi Tornblad sa...

Förhållandet mellan tur och otur är konstant. Förbered dig på en riktigt riktigt dålig dag nån gång snart! ;)

myrkyr sa...

SMA - Tack för de glada nyheterna. Väljer att helt blunda för dina karma-/balansteorier till vidare. Är bara trevliga och trovärdiga när man är på andra sidan.

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase