Pages

tisdag 26 september 2006

Ny vanebildande drog

Tjugosju böcker blev det visst som följde med mig hem från Bokmässan, i sällskap av en hel drös tidskrifter och broschyrer. Eller egentligen var det tjugoåtta, men den sista är en present och ska således inte bo i någon av mina bokhyllor.

Snubblade över en underbar sida inatt då jag skulle lägga in mina nyförvärv. Den heter LibraryThing och fungerar som mitt egna lilla offentliga bibliotek. Är galet smidigt då man kan importera poster direkt från Libris, i alla fall ibland. Trilskas tyvärr lite. Jag är ju dock skolad i hur man lägger in bokposter korrekt så det är inte så ansträngande.

Jag har insett att jag omöjligen kan lägga in alla mina tusentals titlar utan får börja från här och nu – i alla fall tills vidare. Så nu ligger mina tjugosju nyaste här. Lyckades hacka ihop en liten ruta att ha här på bloggen också som visar de senaste köpen. Misstänker att den kommer att uppdateras med jämna mellanrum.

Så nu sitter jag här och pular med katalogiseringen och försöker febrilt förtränga den där intervjuuppgiften som visst ska vara klar till imorgon.

8 kommentarer:

eric sa...

WOW! stentufft!

Synd att det inte finns någon för anime ^_^

hmm... undrar just om libris registrerar manga O_o

myrkyr sa...

E - Nu vet jag ju att de redan byggt ett fins animebibliotek på sidan (kikade in idag) men ngn annan kan ju vara intresserad av svaret - kan ställa in sökningen mot amazon eller en rad olika bibliotek osv så det är nästan lättare om man har mycket engelskspråkig litteratur än svensk.

Anders Marzi Tornblad sa...

Wow! Precis vad jag har letat efter hur länge som helst! Har tyckt att andra liknande sajter varit antingen för oseriösa eller för krångliga... Nu kan jag börja lägga upp mitt lilla hembibliotek.

Hmm... Undrar om jag ska börja de 45 böckerna på min att-läsa-lista. ;)

myrkyr sa...

MX - Äh, säger du bara för du känner dig utanför. Och du som har mer än en bok i din hylla skulle nog oxå gilla sidan - så det så.

SMA - Hade blivit ännu lyckligare av samma fast svensk så systemet var mer kompertibelt med svenska ISBN-nummer osv. Strular rätt ofta när jag försöker importera poster nämligen. Vet iofs inte om det har med det att göra. Så hojta om du råkar snubbla över något.

Anders Marzi Tornblad sa...

Jag använder Libris-databasen för att importera... Den krånglar mycket med å, ä och ö (och andra såna tecken som é), så jag har fått ändra i de flesta svenska titlar hittills, men den har i varje fall hittat alla böcker utom en (skriver bara ISBN utan streck, så funkar det bra). Jag är imponerad så det räcker! Sen att LibraryThing-folket behöver se över kopplingen till Libris är något jag tror jag ska mejla till dem om.

myrkyr sa...

SMA - Ja fast problemet för mig är att mina böcker hittas i Libris men länken blir inte klickbar. Jag klickar som en galning men inget händer :-( Ibland förvandlas tom muspilen till en hand men inget händer när jag klickar. Problemet med å, ä och ö går ju ändå alltid att fixa och isbn söker jag utan streck - så långt i hackningen av systemet har jag redan kommit ;-)

Anders Marzi Tornblad sa...

Skumt det där med länkarna... Nu använder jag visserligen Firefox - kan det ha nåt med saken att göra? Hoppas du får ordning på det.

myrkyr sa...

SMA - Går galet smidigt med firefox. Märkligt. Eller ja, vad vet jag? Funkar gör det iaf.

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase