Pages

söndag 17 september 2006

Val och åter val

Min innehållsrika dag har bestått av följande händelser:

1. Vaknat helt sent av att Lasse ringde och ville diskutera tal, främst sambandet mellan talet tre och sju.
2. Irrat omkring på cykel ett tag i jakt på min vallokal.
3. Slickat igen tre kuvert.
4. Pluggat lite halvhjärtat.
5. Spelat datorspel med en lite större del av mitt hjärta.
6. Lekt med Eric, som mutade mig med fotbollstårta för att få kolla lite på valvakan.

Jag tänkte först inte alls nämna valet här i bloggen, då alla andra redan sagt allt som finns att säga om allt det där. Jag var uttröttad på allt valprat redan för flera veckor sedan. Kraften har liksom gått ur mig, men det hör väl söndagar till.

5 kommentarer:

Anders Marzi Tornblad sa...

Har inte heller så mycket att säga om själva valet - annat än att det är kul att engagera sig. =)

...och att SVT:s valvaka verkade mer snurrig och oorganiserad än nånsin...

Hittade du några bra valsedlar förresten? ;-)

Visbollen sa...

Kan man betala med en valsedel för det heter ju faktiskt "sedel"?*flummar vidare* :P

Anders Marzi Tornblad sa...

Man kan ju ge någon en dagsedel... Fast det kanske inte är ett bra betalningsmedel...

myrkyr sa...

V - Sedel kommer från latinets schedula dvs. litet papyrusblad och har således inget med pengar att göra. (Källa: Wessèn "Våra Ord - Kortfattad etymologisk ordbok" Du som historiker borde ju verkligen skaffa en bok eller två som förklarar ords ursprung. ;-) Sen finns det ju ordet "persedlar" som verken har med pengar eller papper att göra och har tysk-franskt ursprung ist och det är därför en helt annan historia.

SMA - Japp. Hittade några bra valsedlar. Tyvärr tyckte bara inte tillräckligt många att just de valsedlarna var så bra... :-/

Anders Marzi Tornblad sa...

Hittar inget i etymologin om ordet dagsedel - undrar varifrån det kan komma... =)

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase